תבנית לתכנית עסקית

תכנית עסקית זו היא כללית ומתאימה לכל סוג של עסק. עם זאת, עליכם לשנות אותה כך שתתאים לנסיבות הספציפיות שלכם. לפני שאתם מתחילים מומלץ לקרוא את המאמר על איך לכתוב תכנית עסקית המציע כמה עבודות מכינות שיש לעשות טרם כתיבת התכנית. אם מטרת כתיבת התכנית היא השגת מימון, הקדישו תשומת לב מיוחדת לסגנון הכתיבה שלכם. אתם תשפטו על איכות ומראה התכנית, כמו על הרעיונות שלכם.

בדרך כלל כתיבת תכנית עסקית אורכת כמה שבועות. מרבית הזמן מושקע במחקר וחשיבה מחדש על הרעיונות וההנחות שלכם, וזהו הערך האמיתי של כתיבת התכנית. פנו לעצמכם את הזמן לעשות את העבודה כמו שצריך, אתם לא תצטערו על המאמץ.

חשוב ביותר – אל תשכחו להכין רשימות מפורטות של מקורת המידע שלכם ושל ההנחות המונחות בבסיס הנתונים הפיננסיים שלכם.

בהצלחה!

חלקי התכנית העסקית:

  1. תקציר מנהלים
  2. תיאור כללי של החברה
  3. מוצרים ושירותים
  4. ייצור
  5. ניתוח השוק והמתחרים
  6. אסטרטגיה שיווקית
  7. תפעול וכח אדם
  8. תחזית פיננסית

1. תבנית לתכנית עסקית – תקציר מנהלים

את תקציר המנהלים מומלץ לכתוב לאחר השלמת התכנית, ואורכו עד שניים-שלושה עמודים.

תפקיד תקציר המנהלים הוא להעביר את המסרים המרכזיים של התכנית העסקית: מטרות התכנית, תיאור החברה ובעליה, תיאור המוצר וכיצד הוא עונה על צרכי השוק, תיאור תמציתי של שוק היעד, פירוט היתרונות התחרותיים של החברה ותיאור אסטרטגיית השיווק והמכירות. תוכלו לסיים בתחזית שלכם למה שהעתיד טומן בחובו עבור העסק שלכם והתעשייה.

כתבו אותו כך שייצר עניין אצל הקורא ויהיה מלהיב, מקצועי, שלם ותמציתי.

אם אתם מבקשים הלוואה, כיתבו בדיוק את הסכום הדרוש, איך אתם מתכוונים להשתמש בו, ואיך הוא יהפוך את החברה לרווחית יותר, ובכך יבטיח את ההחזר.

2. תבנית לתכנית עסקית – תיאור כללי של החברה

חלק זה יתאר בקצרה ובכלליות את החברה, את פועלה ואת האופן שבו היא תענה על צורך בשוק.

כללו בחלק זה את חזון החברה, המסביר בקצרה את העקרונות המנחים אתכם; את מטרות החברה והיעדים בדרך להשגת מטרות אלו; את נקודות החוזק של החברה; ואת אופי הבעלות על החברה – עסק בבעלות יחיד, שותפות עסקית רגילה, שותפות מוגבלת או חברה בע"מ.

כמו כן, תארו בכלליות את המנהלים והבעלים של החברה: ספקו קורות חיים תמציתיים והדגישו ניסיון וכישורים רלבנטיים.

נסו לענות על שאלות כגון: אילו גורמים ישפיעו על הצלחת החברה? מה אתם חושבים שיהיה היתרון העיקרי שלכם על המתחרים? מה הרקע, כישורים, ונקודות חוזקה שאתם מביאים לחברה באופן אישי?

3. תבנית לתכנית עסקית – מוצרים ושירותים

חלק זה יתאר את המוצרים או השירותים של החברה, ויכלול פרטים כגון:

  • תמחור המוצרים – הסבירו את אסטרטגיית התמחור והתייחסו לעלויות ייצור ועלויות נוספות של המוצר או השירות.
  • השוואה למוצרים או שירותים מתחרים – הדגישו את הגורמים אשר יעניקו לכם יתרון תחרותי בשוק – האם זה האיכות, הייחודיות, תכונות אחרות?

תוכלו להוסיף מפרטים טכניים, שרטוטים, תמונות, עלונים וכו' בנספחים.

4. תבנית לתכנית עסקית – ייצור

חלק זה יתאר איך והיכן תייצרו את המוצרים ועליו לכלול:

  • טכניקות ייצור ועלויות
  • בקרת איכות
  • שירות לקוחות
  • ניהול מלאי
  • פיתוח המוצר

5. תבנית לתכנית עסקית – ניתוח השוק והמתחרים

חלק זה מתחלק לכמה תתי-סעיפים:

הענף/השוק

  • גודל השוק והחלק היחסי שלכם בו
  • מספר שחקנים הקיימים בשוק
  • רמת הביקוש הנוכחית בשוק
  • מגמות בשוק – מגמות צמיחה, מגמות בהעדפות צרכנים ומגמות בפיתוח המוצר.
  • פוטנציאל צמיחה לעסק בגודל שלכם

רשמו מהם הקשיים הקיימים בכניסה לשוק ונסו לחשוב כיצד חברתכם תדע להתגבר עליהם. כמו כן נסו לחשוב כיצד שינויים בשוק, כגון שינויים טכנולוגיים, שינויים רגולטוריים, שינויים בכלכה או שינויים בתעשייה, ישפיעו על העסק שלכם.

מוצר/שירות

תיאור המוצר או השירות מנקודת המבט של הצרכנים.

  • תכונות המוצר/השירות
  • יתרונות המוצר/השירות
  • שירותים אחרי מכירה – משלוח, אחריות, תמיכה, מדיניות החזרה וכו'?

לקוחות

פרופיל דמוגרפי של קבוצת, או קבוצות, הלקוחות הפוטנציאליים עיקריים של החברה:

  • גיל
  • מין
  • מיקום גיאוגרפי
  • רמת הכנסה
  • תעסוקה
  • השכלה
  • מאפיינים נוספים הספציפיים לסוג התעשייה שלכם.

אם העסק שלכם יספק מוצרים או שירותים לעסקים אחרים, פרופיל הלקוחות יהיה שונה ויכלול: מיקום, גודל חברה ושאר מאפיינים הרלבנטיים לתעשייה שלכם. כמו כן יש להבחין גם במכירה דרך מתווך. במקרה זה עליכם לנתח הן את הלקוח הסופי והן את העסקים המתווכים.

תחרות

תארו את המתחרים העיקריים שלכם ואפיינו את התחרות: האם התחרות היא כוללת, או האם היא רק על מוצרים מסויימים, על לקוחות מסויימים או במיקומים גיאוגרפיים מסויימים?

ציינו גם מתחרים לא ישירים משמעותיים, במידה וקיימים.

כיתבו בקצרה את היתרונות התחרותיים שלכם והחסרונות.

נישה

הגדירו בקצרה את הנישה שלכם – הפינה הייחודית שלכם בשוק.

6. תבנית לתכנית עסקית – אסטרטגייה שיווקית

חלק זה יכלול הסבר על האסטרטגייה השיווקית ועל הדרכים בהם תפנו אל לקוחות.

אמצעי פרסום ותקציבים

פרטו את המדיות בהן תבחרו לפרסם והסבירו למה בחרתם בהם ובאיזו תדירות תפרסמו. כמו כן, תארו גם שיטות אחרות בהם תשתמשו, כגון השתתפות בתערוכות, קטלוגים, שימוש ברשתות חברתיות ומקצועיות וכדומה. כתבו את העלות המשוערת, החודשית והשנתית, לכל אמצעי פרסום. בנוסף רשמו מהו תקציב הפרסום הכולל שלכם וחלקו אותו לשניים: פרסום העסק עוד לפני השקתו ופרסום העסק באופן שוטף.

בנוסף כתבו על הדרכים ליצירת דימוי גרפי הכולל: עיצוב לוגו, כרטיסי ביקור ודפי חברה, ברושורים, שילוט ועיצוב פנים (למקרים בהם לקוחות מגיעים למקום העסק).

חישבו היטב איזו תדמית תרצו ליצור לעצמכם ואיך תרצו שהלקוחות יראו אתכם.

תקציב פרסום

מה התקציב שלכם לפרסום העסק עוד לפני שהישקתם אותו? ומהו תקציב הפרסום השוטף?

תמחור

הסבירו את אסטרטגיית תמחור המוצרים.

השוו את המחירים שלכם לאילו של המתחרים ובידקו אם אסטרטגיית התמחור שלכם תואמת את מה שנמצא בניתוח התחרות שערכתם. בנוסף, בידקו עד כמה המחיר חשוב כגורם תחרותי. האם הלקוחות הפוטנציאליים שלכם מבצעים את החלטות הרכישה שלהם תוך התבססות על המחיר בעיקר?

הפצה

תיאור דרכי ההפצה של המוצר או השירות (קמעונאות, סיטונאות, סוכנים, נציגים וכו').

תחזית מכירות

השתמשו בגיליון תחזית מכירות כדי להכין תחזית מכירות לכל חודשי השנה. התחזית צריכה להתבסס על מכירות עבר (אם ישנן), אסטרטגיית השיווק, חקר השוק ונתונים על התעשייה.

הכינו שתי תחזיות: אחת "הניחוש הטוב ביותר" שזה מה שאתם באמת מצפים לו, ובשנייה אומדן נמוך יותר ממה שאתם מצפים שאליו אתם בטוחים שתגיעו גם במקרה הגרוע ביותר.

7. תבנית לתכנית עסקית – תפעול וכח-אדם

חלק זה יכלול תיאור של אופן התפעול השוטף של העסק כולל מיקום, כח אדם ותהליכי עבודה.

מיקום

ניתוח של הקריטריונים לבחירת מיקום. רשמו את הדרישות הפיסיות שלכם ממקום העסק: גודל, סוג מבנה, איזור; את הגישה אליו: האם לקוחות באים למקום העסק? האם יש מקומות חניה? האם יש צורך במקום הנוח לפריקת סחורות? מה הדרישות לגבי קרבה לרחוב הראשי? לתחנת רכבת? לשדה התעופה וכו'? כמו כן, חשבו האם המיקום מתאים לתדמית החברה, וכן היכן ממוקמים המתחרים? האם מוטב שתהיו קרובים אליהם או רחוקים?

כח אדם

מבנה הארגון –צרפו תרשים ארגוני.

מספר עובדים – מומלץ לרשום בטבלה את תפקידי העובדים, עלות שכר חודשית ועלות שכר שנתית.

כדאי לרשום מתי ואיך אתם מתכוונים למצוא את העובדים המתאימים ואת צרכי ושיטות ההדרכה.

הנהלה

רשמו מי ינהל את החברה באופן שוטף. פרטו את הניסיון של המנהלים ואת היכולות שלהם וכן תיאור התפקיד שלהם.

מלאי

רישמו איזה סוג של מלאי תחזיקו בחברה ומה הערך שלו.

ספקים

זהו את הספקים העיקריים: מיקומם, מדיניות אשראי ואספקה ורמת אמינות.

בדקו אם עלויות האספקה יציבות או מתנדנדות. רשמו כיצד תתמודדו עם שינויים בעלויות.

8. תבנית לתכנית עסקית – תחזית פיננסית

דו"ח תחזית רווח והפסד

תחזית שנתית לכל ההוצאות וההכנסות הצפויות של החברה, חודש אחר חודש.

דו"ח תזרים מזומנים

בדקו עבור כל פריט בעמודת ההוצאות מתי תצטרכו לשלם עבורו ועבור כל פריט בעמודת ההכנסות מתי תקבלו את התשלום.

ניתוח נקודת איזון

ניתוח זה משמש כדי לצפות את היקף המכירות, במחיר נתון, שנצרך כדי לכסות את כל ההוצאות. כללו בניתוח זה את כל ההנחות שהתבססתם עליהם.

פורסם בקטגוריה כלים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.