תוכן לעסקים: לא כל אחד יכול

מאת: עמית אדלר

אתמול פורסמה כתבה בדה-מרקר, אודות שגיאות הדפוס היקרות ביותר בהיסטוריה: מקף חסר בקוד של חללית, עלה לנאס"א 80 מיליון דולר; הוצאת ספרים גנזה 7,000 עותקים של ספר בישול, בו נכתב תיבול עם Black People במקום Black Pepper; ועוד כמה דוגמאות מביכות.

לא צריך להרחיק לכת עד כדי הפסדים כספיים, כדי להבין ששגיאות דפוס, ניסוח ותוכן הן עניין לא נעים לכל המעורבים. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בשירותים עסקיים ומסחריים: שגיאות מעידות על חוסר מקצועיות, על חוסר תשומת לב לפרטים ואפילו על זלזול בוטה בלקוחות (ויהיו אלה גולשים או קוראים).

תפקידו של איש התוכן / העורך / המגיה השתנה רבות, מאז תקופת המודפס והאופליין. בעוד שבעבר הכול היה 'נוקשה' ולא ניתן לשינוי – טעות שהודפסה פורסמה על אפו ועל חמתו של המגיה – בעידן האינטרנט הכול יותר דינמי. תיקונים אפשר לעשות כל הזמן, גם לאחר שהתוכן פורסם, ואולי זה מה שגורם לאנשים להקפיד פחות בימינו אלה.

הנה שלוש תפישות שגויות אודות תוכן לעסקים והדרך להימנע מהן.

כל אחד יודע לכתוב

אז זהו, שממש לא.

כאן כדאי להבין את ההבדל בין "יכול לכתוב" ובין "יודע לכתוב". אכן רובנו יכול לכתוב (מבחינה טכנית), אבל לא כולנו יודעים לכתוב (בצורה הנכונה). רבים חושבים כי הם יודעים לכתוב, עד שהם נתקלים במשימת כתיבה כזו או אחרת, שמוציאה לאור את מיטב שגיאותיהם.

לא כל מי שדובר שפה כלשהי, ויהיה זה הדובר הרהוט ביותר, יודע גם את כללי השפה הכתובה. יש הבדל בין ניסוחים שבעל-פה ובין ניסוחים שבכתב, ועל הדקויות הללו אמון איש התוכן / העורך / המגיה (רצוי אחד שגם למד את התחום, אבל בהחלט לא חובה). ודאו שאתם עובדים עם אנשי תוכן מנוסים, שמכירים ויודעים את העבודה. בקשו לראות גם דוגמאות כתיבה.

מעבר לכך, כתיבה עסקית וכתיבה לעסקים שונה במהותה מכתיבה בכלל. זוהי כתיבה המיועדת למכור מוצר או שירות, ועליה להתמקד יותר בתועלת מאשר בתכונות. מי שאינו בקיא ברזי הכתיבה השיווקית, לא יוכל לייצר תוכן מניע לפעולה; כזה שיהפוך לקוח או גולש לרוכש.

מי בכלל קורא משהו באינטרנט

תתפלאו, אבל זה לא לגמרי מדויק.

אומנם נכון הוא שה"קריאה" באינטרנט נעשית ברפרוף, ושבדרך-כלל אין לנו סבלנות לקרוא מאמרים שלמים. אבל בסופו של דבר הכול תלוי בכוונת הגולש: הוא יכול לחפש מידע אודות מוצר או שירות, וכן כתבה או מאמר בנושא מסוים, ואז גדלים הסיכויים שיקרא יותר חומר. כאשר מדובר בכתבות בעיתונים, אנו מתעכבים הרבה יותר על הקריאה, מאשר בזמן שאנו מחפשים מידע.

אם הגולש מחפש בעל מקצוע לקבלת שירות כלשהו, אכן קטנים הסיכויים שהוא יקרא את כל העמוד שכתבתם אודות כמה שאתם אינסטלטורים מוכשרים. במצב כזה בדרך-כלל רוצים לקבל סיכום קצר ומהיר של התועלות כדי לקבל החלטה. אגב, בדיוק כאן נכנסת לתמונה הכתיבה השיווקית המוזכרת בפסקה הקודמת; אותה כתיבה שלא מעמיסה על הקורא, אלא מנסה לקצר את הדרך עד לפעולה הרצויה.

אם אתם מנסים למכור משהו, התוכן צריך להיות שיווקי, קצר וקולע.

מאמר או כתבה אינפורמטיביים ומעמיקים, מתאימים יותר לבלוגים, לעיתונים מקוונים ועוד.

תוכן לעסקים הוא בסך-הכול כמו פלייר

נכון בצורה חלקית בלבד.

פלייר הוא עלון מידע, אבל גם היעילות שלו תלויה בתכנים הנמצאים בו, לא בעצם קיומו. אם תשלחו לתיבות הדואר פליירים שמתארים איך הקמתם את העסק במו ידיכם, אתם חושבים שתרוויחו לקוחות משלמים? רוב הסיכויים שלא. הפלייר חייב להיות שיווקי ולהניע את הלקוחות לפעולה (ליצור קשר, להזמין את המוצר או השירות ועוד).

במובן הזה אתר אינטרנט עסקי / מסחרי כן דומה לפלייר: גם הוא צריך להניע את הלקוח הפוטנציאלי לכדי פעולה, וגם הוא יכול להיות בעל עיצוב ותכנים כאלה ואחרים. אבל כאן מתחיל וגם מסתיים הדמיון בין אתר לבין פלייר.

בעוד שפלייר יכול להיכתב על טהרת הקופירייטינג, ויכול לסבול כמה שגיאות פה ושם לטובת השיווקיות המתפרצת, באתר עסקי או מסחרי אין מקום לדברים מהסוג הזה. אם התוכן שיצרתם רווי בשגיאות כתיב או ניסוח, זה מעיד על חוסר מקצועיות וחוסר רצינות.

אל תמעיטו מערכו של התוכן השיווקי והעסקי שלכם, כי הוא זה שהופך להיות הפנים המקצועיות שלכם (גם באינטרנט וגם בעולם המציאות). במקרים חמורים יותר, הוא אף עלול לעלות לכם ביוקר מבחינה כספית ותדמיתית.

לסיום

עשו לעצמכם טובה – השקיעו בתוכן שאתם מייצרים. זה ישרת אתכם ואת העסק לאורך שנים.

הכותב הוא מקדם אתרים בחברת zap דפי זהב

פורסם בקטגוריה שירותים לעסקים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.