אסטרטגיית תמחור – איך לקבוע מחיר למוצר שלך?

אסטרטגיית תמחור

התמחור הוא מרכיב חשוב באסטרטגיית השיווק משום שהוא קשור למיצוב המוצר, ומשום שיש לו השפעה על גורמים שיווקיים נוספים. איזו אסטרטגיית תמחור מתאימה ביותר ללעסק ולמוצר שלכם ומה צריך לדעת לפני שמתמחרים את המוצרים?

אסטרטגיית תמחור לרוב מושפעת מהמצב בשוק, מהמטרות של העסק בנוגע לשליטה בשוק לטווח הרחוק ומהצורך של העסק בהכנסה מהירה. ישנן שלוש אסטרטגיות בסיסיות:

  • אסטרטגיית גריפה מהירה – באסטרטגייה זו משיקים את המוצר במחיר גבוה כדי לגרוף כמה שיותר רווחים בזמן קצר. האסטרטגיה מתאימה כאשר רמת הביקוש בשוק למוצר או השירות שאתה מציע גבוהה ואין לך כרגע מתחרים משמעותיים, או שהמוצר או השירות שלך מובדלים מספיק כדי להצדיק מחיר גבוה.
  • אסטרטגיית חדירה לשוק – באסטרטגייה זו קובעים מחירים נמוכים על מנת לחדור לשוק בצורה משמעותית ולשלוט בו לאורך זמן. אסטרטגייה זו מתאימה כאשר ההכנסות בטווח הקרוב הן לא קריטיות לעסק ויש לך שאיפות לגבי מקומך בשוק לטווח הרחוק.
  • אסטרטגיית תמחור השוואתית – אם אינך המוביל בשוק, קרוב לוודאי שהחברות המובילות כבר יצרו ציפיות מחיר למוצר או השירות שאתה מציע ואז סביר להניח שתרצה לבחור באסטרטגיית תמחור הדומה למתחריך.

אמנם אין מתכון מנצח לקביעת מחיר למוצר חדש, אולם כדאי לבצע את הצעדים הכלליים הבאים  כחלק מתהליך פיתוח אסטרטגיית התמחור של המוצר:

  1. כתבו תכנית שיווקית הכוללת את חקר השוק, פילוח השוק, מיקוד השיווק ומיצוב המוצר.
  2. קבלו החלטות שיווקיות – הגדירו את המוצר, את דרכי הפצתו ואת טקטיקות קידומו.
  3. העריכו את עקומת הדרישה – נסו להבין כיצד המחיר משפיע על הדרישה.
  4. חשבו את עלות המוצר הכוללת עלויות קבועות ומשתנות הקשורות למוצר.
  5. העריכו את הגורמים הסביבתיים, כגון פעולות אפשריות של המתחרים, אילוצים רגולטוריים וכו'.
  6. הגדירו מטרות לתמחור – האם תרצו במיקסום הרווח? מיקסום ההכנסות? מיקסום החלק שלכם בשוק? מיצוב המוצר שלכם כמוביל מבחינת האיכות? סטטוס קוו בו המחיר יציב לאורך זמן?

המידע שתאספו בצעדים אלו ישמש אתכם בהכנת מסגרת לבחירת שיטת התמחור. עם התקדמות מחזור החיים של המוצר ייתכנו שינויים בדרישה בשוק, שינויים בעלויות ושינויים בקרב המתחרים. על-כן יש צורך בהערכה מחודשת של אסטרטגיית התמחור לאורך הזמן.

פורסם בקטגוריה שיווק ומכירות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.