איך להתקדם בעבודה: מדריך לעובד הרב-תחומי

מה עדיף: המומחה שיודע הרבה על מעט מאוד או העובד הרב-תחומי בעל הידע הרחב שיודע מעט על הרבה דברים? ארגונים רבים התלבטו ועדיין מתלבטים בשאלה זו. כשאנחנו מתכננים את הקריירה שלנו ואת המסלול המקצועי שבו נלך, התשובה לשאלה הזו משפיעה על החלטות רבות שעלינו לקבל: מה ללמוד? באיזה מקצוע לבחור? היכן לעבוד? באיזה גישה לבחור על מנת להתקדם בעבודה?

כששוק העבודה עובר שינויים ולארגונים יש העדפות חדשות, עלינו גם לדעת כיצד להפוך ממומחה לעובד רב-תחומי. שיטת ה-NLP, שיטת חשיבה ופעולה שעושה שימוש בשפה על מנת לשנות תבניות חשיבה קיימות וליצור מרחבי תקשורת חדשים ומועילים, מסייעת לנו לצאת מקופסת המומחיות שלנו ובו זמנית ליצור תקשורת משפיעה במקום העבודה שיכולה לסייע לנו בהתפתחות שלנו בשוק העבודה הרב-תחומי.

להתקדם בעבודה: ממומחיות לרב-תחומיות

בשנים האחרונות מתחילה להסתמן מגמה חדשה בשוק העבודה: העדפה לעובד הרב-תחומי. זוהרו של המומחה הועם כיוון שישנה תחושה שהוא סגור בתוך העולם שלו, מוגבל על ידי הידע המעמיק שלו בתחום קטן וחסר יכולת וכלים להתמודד עם העולם האמיתי. העובד הרב-תחומי, לעומת זאת, מכיר תחומים שונים והינו בעל גמישות חשיבתית. כך הוא יכול להביא ידע ממקור חדש אל תוך מערכת שמקובעת בתבנית חשיבה קיימת.

אין זה אומר שהמומחה והמומחיות עושים את דרכם לפח הזבל של ההיסטוריה. הצורך במומחיות שריר וקיים אך ישנה הבנה שמנהיגים בארגון לא יכולים להסתפק במומחיות. לצד הכרה מעמיקה של התחום שבו הם עוסקים – המומחיות שלהם – עליהם גם לפתח כישורים כלליים יותר והיכרות עם העולם שמחוץ לתחום המומחיות שלהם. יתר על כן, הם לא יכולים להסתפק בהכרה עמוקה של התחום שלהם בארגון אלא עליהם להכיר ולהבין גם את התחומים המשיקים בארגון וליצור תקשורת יעילה ומפרה איתם. עם הבנת החשיבות הרבה של התקשורת הרב-תחומית בארגון ומחוצה לו, עולה גם הצורך בתקשורת בינאישית מפרה ויעילה.

מדריך: איך להתקדם בעבודה?

ואם ארגונים משנים כיום את הגישה שלהם, על העובד עצמו לשנות את הגישה שלו בהתאם. כיוון שהמדיניות החדשה של ארגונים משפיעה על מדיניות הקידום, מי שרוצה להתקדם חייב לאמץ באופן אישי את השינוי העמוק הזה – על העובד השואף להתקדם להפוך את עצמו ממומחה לעובד רב-תחומי. מלבד הידע שעליו לרכוש, עליו גם לשנות את גישתו האישית ולשפר את יכולת התקשורת שלו.

אין צורך להזכיר שהדבר הראשון שעלינו לדאוג לו הוא שאכן נהיה בעלי יכולות רב-תחומיות. עלינו לדאוג להכשרה שלנו – בין אם דרך הארגון ובין אם ביוזמה אישית שלנו. אך היכולת הרב-תחומית איננה מספיקה כשלעצמה – התקשורת הבינאישית חשובה גם היא: גם על מנת לשווק את עצמנו כעובדים רב-תחומיים וגם על מנת ליצור תקשורת נכונה עם חברים אחרים בארגון ועם הארגון עצמו.

שיווק עצמי הוא לא מילה גסה

רכישת הכלים שהופכים אותנו ממומחים מוגבלים לעובדים רב-תחומיים איננה מספיקה – עלינו גם לשווק את עצמנו על מנת שהארגון ומקבלי ההחלטות שבו אכן ישימו לב לכך שאנחנו העובדים שלהם הם זקוקים. בשיטת ה-NLP מושם דגש רב לא רק על השפה המילולית אלא גם על השפה הלא-מילולית ועל ההתנהלות שלנו בתקשורת עם אנשים אחרים. במילים אחרות: דיבורים זה לא מספיק – צריך גם לעשות.

ניתן לעשות זאת בכמה דרכים:

  • ביטחון עצמי: כאשר מתקיימת פגישה אנחנו יכולים להביע דעה גם בתחומים שאינם "שלנו". עלינו להראות שיש לנו מה לומר גם בתחומים שבהם איננו מומחים.
  • סקרנות: עלינו להפגין עניין במתרחש במקומות אחרים ולהראות סקרנות ורצון ללמוד. זאת ניתן לעשות גם בדיונים אך גם באירועים חברתיים של הארגון.
  • יוזמה: לחשוב על רעיונות שנוגעים לתחומים אחרים בארגון ולהציג אותם להנהלה ולנוגעים בדבר. לא להתבייש ולהראות שיש לנו הבנה גם מעבר למומחיות שלנו.
  • שיתוף פעולה: לנסות ליצור פרויקטים משותפים למחלקות שונות ולהראות שיש לנו את היכולת לעבוד עם דיסציפלינות אחרות.

להשתמש בשפה, לשנות דפוסי חשיבה

על מנת לצאת מקופסת המומחה ולהיכנס אל העולם הרב-תחומי, עלינו לשנות תבניות חשיבה – גם את אלו שלנו וגם של הסובבים אותנו. שיטת ה-NLP מדגישה את השימוש הנכון בשפה, מילולית ולא מילולית כאחד, שמאפשר לנו לבצע את השינוי ולשנות תבניות חשיבה מקובעות ואוטומטיות –  גם אצלנו באופן בלתי מודע וגם אצל אחרים.

  • לדבר "בינתחומית": להכניס לשפה היומיומית ביטויים ותבניות חשיבה מתחומים אחרים. לשלב בעבודה שלנו רעיונות מתחומים אלה ולהראות שליטה ביותר משפה תחומית אחת.
  • ממונולוג לדיאלוג: צורת השיח המועדפת של המומחה היא המונולוג – הוא מדבר ומעניק מהידע שלו בתחום מסוים לאנשים שזקוקים לידע הספציפי שלו. צורת השיח של העובד הרב-תחומי, לעומת זאת, היא הדיאלוג: הוא מדבר אבל גם מקשיב כדי לדעת מה קורה מחוץ לעולם שלו.

המעבר אל ידע כללי ורחב יותר איננה מבטלת את הצורך במומחה אבל כל ארגון זקוק לבעלי הראייה הרחבה וחוצת התחומים על מנת שהארגון יתפקד באופן מיטבי. ההבנה הזו המשותפת לארגונים רבים בימינו מובילה לצורך הגובר בעובדים שאינם סגורים בעולם ידע מצומצם אלא כאלה שמשלבים ידע והבנה רחבה עם המומחיות שלהם, עובדים שאינם מגבילים את עצמם לשפה אחת אלא מאמצים גם שפות נוספות על מנת להכיר עולמות נוספים ולשפר את סיכוייהם להתקדם בשוק העבודה המודרני. שיטת ה-NLP מאפשרת לנו לפעול בשוק העבודה באופן יעיל ונכון יותר על ידי רכישת הבנה שפתית ויכולת פעולה חדשות ושוברות תבניות.

פורסם בקטגוריה שיווק ומכירות. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.