דגשים בעיצוב מוצר

בראש ובראשונה, יש להבין כי תהליך עיצוב מוצר הולך בד בבד ולמעשה מהווה חלק בלתי נפרד מתהליך הפיתוח הראשוני של המוצר. לפיכך, לפני שהמעצב וצוות הפיתוח מתחילים בסרטוטים השונים ופיתוח האבטיפוס, ישנם כמה אספקטים חשובים שעליהם לבדוק :

מגמות עיצוביות 

אם מדובר במוצר שמושק אל תוך שוק רווי שיש בו כבר מספר מתחרים עיקריים, רצוי לבדוק מהן המגמות האחרונות בתחום מבחינה עיצובית והאם הן מהוות חלק אינטגראלי מהמוצר עצמו.

אם ניקח למשל את מכשירי אנדרואיד מול מכשירי אפל, נוכל להבחין שבשניהם יש כפתור בית בולט שמחזיר אותנו אל מסך הבית. לעומת זאת, במכשירי אנדרואיד נוספו שני כפתורים נוספים : כפתור חזרה אחורה וכפתור פתיחת תפריט עבור כל אפליקציה בנפרד (מקביל לכפתור הימני בעכבר).

עם זאת, יש להדגיש כי גם במקרה בו רוב המתחרים בשוק משתמשים באלמנט עיצובי בולט, רצוי להתייעץ עם עורך דין המתמחה בקניין רוחני וזכויות יוצרים על מנת להימנע ממצב של מאבק משפטי והגשת תביעות הדדיות.

אספקטים עסקיים

 מהו מחיר היעד למוצר בהתחשב במדינה ובמפעל בה יתבצע הייצור ומהו מחיר היעד הסופי ללקוח? האם יש כמות התחלתית מינימאלית לייצור? כל אלו ישפיעו בסופו של דבר על זמן הפיתוח שחלק נכבד ממנו מוקדש לעיצוב.

אם נחזור לדוגמה של מכשירי הסמטארפונים, לעיתים יש צורך ליצור גרסה זולה יותר עבור שווקים מתפתחים ולכן חומרי הגלם כמו למשל אלו מהם עשוי גוף המכשיר עלולים להשתנות (בדיוק כפי שבאייפון 5C הזול יחסית לשאר המכשירים בסדרה, נעשה שימוש בפלסטיק פוליקרבונט).

מעבר לכך, האספקט העסקי בא לידי ביטוי גם כאשר מעצבים את האריזה החיצונית של המוצר מכיוון שהמטרה היא להבליט את אותו באמצעות שימוש בצבע מסוים, לוגו, סלוגן או תכונה יוצאת דופן (לדוגמה – מצלמה דיגיטאלית המשדרת את התמונות לחיבור Wi-Fi  ללא צורך בכבל).

אספקטים פנים תכנוניים

מעבר לאספקטים העסקיים והמגמות העיצוביות, יש גם צורך להתחשב באספקטים פנים תכנונים של המוצר כמו למשל רכיבים מסוימים שצריכים להיות קרובים אחד לשני. לדוגמה, מרבית השלטים המודרניים של חברות הלווין והכבלים משתמשים בסוללות אצבע גדולות (AA), ולכן נוצר הצורך למקם את תא הסוללה באופן כזה שלא יבלוט יתר על המידה ויהפוך את האחיזה בשלט ללא נוחה למרות שבניגוד לשלטים הישנים יותר של מכשירי הוידאו וה – DVD, צורתו היא בדרך כלל קעורה ולא שטוחה.

רק לאחר שנבדקו כל שלושת האספקטים האלו, אפשר להתחיל בתהליך העיצוב. בדרך כלל במהלך העיצוב עצמו יפותחו מספר אבטיפוסים שונים, אך מכיוון שהמעצבים והמפתחים עובדים בצמוד אחד לשני, הרי שבסופו של דבר מספר האבטיפוסים ילך ויצטמצם בהתאם לפידבקים ממחלקת התכנון והפיתוח ולעיתים אף מן המחלקה העסקית (לדוגמה, אם ברגע האחרון אחד מן המתחרים השיק מוצר בעל תכונות ומראה דומה אשר דורשים לבצע שינויים בתכנון המקורי). המצב האופטימאלי הוא זה שבו נותרים רק שני אבטיפוסים שונים כך שהבחירה ביניהם קלה יחסית.

על מנת להפוך את התהליך לכמה שיותר יעיל ומהיר, מרבית החברות העוסקות בפיתוח ועיצוב מוצרים מפקידות מנהל פרויקטים נפרד לכל מוצר. תפקידו של מנהל הפרויקט הוא לתאם ולסנכרן בין המחלקות השונות ולעיתים אף בין מספר מעצבים או מהנדסים הנמצאים באותה המחלקה.

המאמר באדיבות חברת Librus העוסקת בתהליכי עיצוב מוצר ועיצוב תעשייתי עבור יצרנים, מפעלים ויזמים פרטיים

פורסם בקטגוריה ניהול עסק. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.