SWOT -הדרך לזיהוי הזדמנויות ולניהול סיכונים

ניתוח SWOT

המפתח להצלחה בעסקים, ובחיים בכלל, הוא להכיר את ה- SWOT שלך. מה זה ?SWOT מה הוא יכול ללמד אתכם על העסק שלכם? ולמה ואיך עליכם לבצע ניתוח SWOT כחלק מהתכנית האסטרטגית שלכם?

SWOT זה ראשי תבות של Strengths Weaknesses Opportunities Threats, והוא משמש בתהליך התכנון האסטרטגי כשיטת ניתוח הבוחנת את יכולתו של העסק לייצר יתרון תחרותי בשוק שבו הוא פועל. שיטת ה SWOT מתמקדת הן בגורמים הפנימיים והן בגורמים החיצוניים המשפיעים על העסק, ובה נבחנים החוזקות של העסק ונקודות החולשה שלו (גורמים פנימיים), וההזדמנויות העסקיות והסיכונים העומדים בפניו (גורמים חיצוניים). שיטת ניתוח זו נפוצה מאוד בעשרים השנים האחרונות והיא נמצאה שימושית ויעילה ביותר להבנה של העסק ביחס לשוק ולקבלת החלטות בנוגע למגוון רחב של סיטואציות בסוגים שונים של עסקים וארגונים.

SWOT מאפשר לכם להבין מהם היתרונות, החולשות, ההזדמנויות והאיומים של העסק שלכם ולהשתמש בהבנה זו כדי להתאים את היכולות והמשאבים של העסק לסביבה התחרותית שבה הוא פועל. התאמה זו מאפשרת לכם להשתמש נכון במשאבי העסק בכדי לזהות הזדמנויות עסקיות פוטנציאליות שיש לכם סיכוי טוב לנצל, ועל ידי כך להפיק יתרון משמעותי על פני המתחרים. בנוסף, על ידי הבנת החולשות של העסק אתם יכולים לנהל ולמנוע סיכונים, שאחרת היו תופסים אתכם לא מוכנים.

אז איך מבצעים ניתוח SWOT? החלו בסיעור מוחות להכנת רשימה שתכיל את כל החזקות, חולשות, הזדמנויות וסיכונים של העסק:

SWOT – חוזקות

גם אם אתם לא נוטים להתרברבות בדרך כלל, כאן זה המקום לוותר על הצניעות ולרשום את כל הנקודות בהם אתם והעסק שלכם מצטיינים, כלומר את כל המשאבים והיכולות של הארגון אשר ניתן להשתמש בהם כבסיס לפיתוח יתרון לעסק על פני מתחריו בשוק. דוגמאות לחזקות כוללות: שמות מותג חזקים, עלויות ייצור ו/או תפעול נמוכות כתוצאה מבעלות על ידע, גישה נוחה ומועדפת לרשת ההפצה, מוניטין טוב בקרב הלקוחות, פטנטים, גישה בלעדית למשאבים מסויימים ועוד.

SWOT – חולשות

מה לעשות אף אחד לא מושלם ולכולנו נקודות חולשה ותורפה. כאן זה המקום לגייס את הכנות שלכם ולרשום את כל החסרונות שלכם ושל העסק שלכם, כלומר את כל הגורמים המונעים מהעסק ליצור יתרון על פני המתחרים ואף גורמים לנחיתות שלו ביחס לשוק. דוגמאות לחולשות כוללת: חוסר ניסיון, תדמית בעייתית ו/או מוניטין גרוע, מחירי עלות גבוהים, מתחרים חזקים דומיננטים, חוסר נגישות לרשתות הפצה, חוסר בידול במוצרים ובשירותים ועוד.

SWOT – הזדמנויות

הזדמנויות פוטנציאליות ישארו פוטנציאליות אם לא תדעו לזהותם ולנצלם. חשבו כאן על כל הגורמים החיצוניים לעסק שלכם שאתם יכולים להפיק מהם רווח ולייצר יתרון תחרותי. לדוגמא: התפתחויות טכנולוגיות, שינויי חקיקה ורגולציה, שינויים סוציואקונומיים של הסביבה, אירועים מקומיים ועוד.

SWOT – סיכונים

בניהול עסק חייבים תמיד להיות עם האצבע על הדופק ולדעת להגיב נכון לאיומים וסיכונים. כאן נדרשת מכם יכולת מסויימת של חיזוי העתיד ועליכם לנתח ולרשום את כל הגורמים אשר עלולים לגרום נזק לעסק שלכם ולאיים על יכולתכם להמשיך ולפעול ביציבות. דוגמאות לסיכונים: הופעה של מוצרים או שירותים תחליפיים, הגבלות מסחר חדשות, שינויים בהעדפות הלקוחות, שינויי חקיקה ורגולציה.

פורסם בקטגוריה ייעוץ עסקי לצמיחה. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.