שלוש שאלות שיעזרו לכם להבין אם אתם בכיוון הנכון

הקמת עסק

אתם מקימים עסק חדש ותוהים אם אתם בכיוון הנכון? אל תדאגו, זהו לא סימן לחולשה. למען האמת, לדבוק ברעיון שלכם ללא בחינה מתמדת שלו זוהי בדיוק הדרך המהירה לכישלון. התבוננות פנימית וכנה צריכה להיעשות על בסיס קבוע. אחרי הכל, הקמת עסק כרוכה בהרבה מאמץ ועבודה קשה. אז מה שווה כל המאמץ הזה אם אתם לא בטוחים שהוא מושקע בכיוון הנכון?

כמו יזמים רבים בשלבים הראשוניים של העסק שלהם, אם אתה לא בטוח לגבי הרעיון שלך, שאל את עצמך את שלושת השאלות הבאות:

  1. האם אתה חושב שמה שאתה מספק יוצר ערך משמעותי בעבור מישהו? הערך צריך להיות כה משמעותי עד שאנשים יקללו אותך אם תפסיק לספק להם את שירותך. האם אתה חושב שזה יכול לקרות?
  2. האם אתה חושב שהשוק גדול מספיק ושיהיה קל לחדור לתוכו (מבלי לבזבז סכומים עצומים של כסף)?
  3. האם אתה נהנה לעשות את זה? האם אתה רואה את עצמך עושה זאת במשך השנים הבאות?

אם התשובה לאחת מהשאלות הללו היא לא, כדאי שתחשוב טוב על הרעיון העסקי שלך לפני שתשקיע בו עוד מאמץ.

לספק ערך

הרבה מהרעיונות הם מעניינים אבל הם לעתים רחוקות מספקים ערך למישהו (ולכן, לעתים רחוקות עושים כסף). "ערך" הוא איזשהו מושג מופשט. המוצר או השירות שלך הוא בעל ערך אם הרבה אנשים יהיו עצובים אם לא יהיה קיים או שתפסיק לספק להם אותו. לרעיון שלך אין ערך אם לאף אחד לא אכפת אם הוא קיים או לא. לדוגמא: החלטת לפתוח רשת קפיטריות בקמפוסים באוניברסיטאות עם תפריטי ipad. זה בהחלט רעיון מגניב. אבל למען האמת, האם לקהל היעד שלך אכפת אם רעיון כזה לא יהיה קיים כלל, או אם תפתח קפיטריה אחת ואז תחליט לסגור אותה? כנראה שלא. תפריטי iPad  לא מספקים ערך משמעותי מספיק לאף אחד.

ערך יכול להימדד במונחים של נוחות, חסכון כספי, בידור, חיסכון בזמן או פרמטרים אחרים. המבחן צריך להיות כזה: אם תחליט לסגור את העסק שלך ללא סיבה, האם אנשים ישימו לכך לב? האם אנשים יהיו עצובים / יכעסו, או פשוט ימשיכו הלאה בלי לעשות עניין גדול? אם התשובה היא לא, כדאי שתמשיך הלאה.

להגיע לשוק יעד גדול

רק לספק ערך זה לא מספיק. יכול להיות שיש לך רעיון בעל ערך רב, אבל אם שוק היעד שלך קטן, קשה להשגה או לא קיים, אז כדאי שתחשוב שוב על הרעיון שלך. לדוגמא: אם הרעיון שלך הוא למכור קוקה קולה קרה באמצע מדבר סהרה, זהו בהחלט רעיון בעל ערך. בוודאי יהיה לך לקוח כל פעם שמישהו יחצה את המדבר. אבל בינינו, כמה אנשים חוצים את המדבר כל יום? כנראה שלא הרבה…

דוגמה נוספת היא של שוק גדול אבל שקשה מאוד לחדור אליו, כמו למשל קורס אנגלית לאנשים לא משכילים, בעלי הכנסה נמוכה במדינות כמו הודו, רוסיה, סין וכו'. זהו בהחלט רעיון מבריק ובטוח שקיים שוק ענק. אבל לחדור לשוק הזה זהו סיוט מבחינה שיווקית. אתה צריך להיות מוכן להוציא הרבה מאוד כסף על פרסום בטלויזיה, ברדיו ובעיתונים ועל הקמת מרכזים במאות ערים. האם אתה מוכן ומסוגל לקחת על עצמך אתגר כזה? אם התשובה היא לא, אתה צריך להמשיך הלאה.

האם אתה נהנה מזה?

הקמת עסק זוהי מחוייבות גדולה, שתצטרך להקדיש לה חלק גדול מחייך. זה נכון שבדרך-כלל אנשים מקימים עסקים שהם באופן כללי אוהבים, אך ישנה גם נטייה לחפש רעיונות שיהיו רווחיים (והם לא בהכרח עולים בקנה אחד אם מה שאתה אוהב). אתה חייב להבין שהשנים הקרובות יוקדשו לאותו רעיון עסקי, אז אתה חייב להינות מזה. אחרת, אם תקים עסק רק בשביל הכסף, אתה מהר מאוד תשתעמם ותשחוק את עצמך. אז גם עם הרעיון שלך יהפוך אותך למיליארדר, אבל אתה לא אוהב אותו (ולא יכול לדמיין את עצמך אוהב אותו אי פעם), אל תעשה את זה.

ולסיכום

הרעיון שלך שווה אם הוא:

  1. בעל ערך רב ללקוחות היעד.
  2. יש לו שוק גדול מספיק שאתה יכול לחדור אליו בקלות.
  3. משהו שאתה יכול לעסוק בו במשך שנים רבות.

אחרת, פשוט שנה או חשוב מחדש על הרעיון. זה מעולם לא מאוחר מדי, או מוקדם מדי לשנות כיוונים בחיים.

לפי הפוסט של פאראס צ'ופרה שפורסם ב- Paras Chopra’s Blog.

פורסם בקטגוריה הקמת עסק. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.