מדריך לכתיבת תוכנית עסקית מסודרת

מדריך לכתיבת תוכנית עיסקית טובה

אחרי התלבטויות החלטת שברצונך להקים עסק. לאחר כמה בירורים ושאלות, הבנת כי הכנת תוכנית עסקית לפני כן תהיה הכרחית להצלחתו. ומה עכשיו? לפני שניגשים להכנת התכנית העסקית, יש כמה שאלות ונקודות שעליך לתת עליהן את הדעת, שכן הם יעזרו מאוד בבניית התוכנית:

  • · מה אני רוצה מעצמי? חשוב להגדיר מטרות מראש – וכיצד הן משתלבות עם העסק. למשל, אם אתה אוהב גינון ופתחת עסק בתחום כדי לעסוק בעיצוב גינות ושתילה מדי יום, אך אתה מדמיין את עצמך עומד בראשה של חברת גינון בת 50 עובדים תוך 3 שנים – שים לב שמדובר בשתי מטרות נהדרות, אך אינן תואמות. מי שעומד בראש חברה גדולה נדרש לנהל עובדים, להיפגש עם לקוחות וספקים, לדבר עם בנקים ולעסוק בשיווק, מה שמותיר לו זמן מועט עד אפסי לעסוק בגינון עצמו, שלשמו הקים את העסק מלכתחילה.
  • · מה המטרות של העסק? לפני שמתחילים בכתיבת התוכנית העסקית יושבים ומפנטזים לרגע: איפה נרצה לראות את העסק עוד 3 שנים, עוד 5 שנים ועוד 10 שנים. לאחר ביצוע משימה זו נוכל להגדיר את המטרות של העסק ובעזרת התוצאות – לנסח את החזון. דוגמא לחזון: "להיות חברת הגינון מן המובילות בארץ, תוך ביצוע עבודות ברמה הגבוהה ביותר לגופים מוסדיים וללקוחות מן האלפיון העליון…"
  • · מה רמת המורכבות של הפרויקט? האם מדובר בפטנט חדיש או בעסק מסורתי שיש עוד רבים הדומים לו? תשובה לשאלה זו היא בעלת השפעה ניכרת על מבנה התוכנית העסקית ובעיקר על הפרקים האיכותיים בה. לדוגמא, הפרקים המדברים על "הצורך" ו"הפתרון" יהיו רחבים בתוכנית עסקית לפטנט ולא יוזכרו בתוכנית עסקית לחנות נעליים.
  • · מה היקף המימון הדרוש לפרויקט? אין ספק שכדי לקבל תשובה לשאלה זו יש להכין תוכנית עסקית. עם זאת, ניתן להעריך האם המימון הדרוש יעמוד על עשרות אלפי דולרים או מיליוני דולרים. בהתאם לתשובה על שאלה זו – נדע מה רמת הרזולוציה אליה צריך לרדת במהלך בניית התכנית הפיננסית. כמובן שככל שדרוש מימון רב יותר לפרויקט – יהיה צורך בתוכנית רחבה ומפורטת יותר.
  • · מי צפוי לקרוא את התוכנית? אם השאלות הקודמות נועדו להבין את מבנה התכנית והיקפה, שאלה זו באה לעזור לנו להחליט באיזה לשון תיכתב התוכנית (עברית/אנגלית/…) ובאיזה שפה – האם נשתמש בביטויים מקצועיים או שנשמור על רמה שמדברת גם לגורמים שלא מעורבים בתחום. למשל: תוכנית עסקית לבנק תיכתב ב- 95% מהמקרים בעברית ובשפה פשוטה תוך שימת דגש על הצד הפיננסי, לעומת תוכנית עסקית למשקיעים טכנולוגיים – אשר יצפו לקבל תוכנית בשפת המלכים, והביטויים המקצועיים שיופיעו בה אף יהוו עבורם מדד לרמת ההבנה של היזם בתחום.

בסופו של דבר, כתיבת התוכנית העסקית היא משימה שיש לבצע באופן יעיל ככל הניתן – הן מבחינה מקצועית והן מבחינת זמן, אשר לעתים עלול להיות קריטי. לכן, יש לענות על השאלות הנ"ל בתשומת לב ולהבין עוד לפני תחילת הכתיבה ואיסוף החומר – איך היא תיראה מבחינת מבנה, אורך, עומק, לשון ושפה. כמו כן, יש להבין לאן אנו שואפים ומהו החזון של העסק – כדי לראות אם אנו בכלל רוצים להיכנס להרפתקה זו, או אולי מעדיפים לבחון שוב את האפשרויות.

 כותב המאמר: עופרי קדוש מנהל שיווק בחברת בימור – פיתוח עסקי.

פורסם בקטגוריה הקמת עסק. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.