ייצוא מוצרים לחו"ל – כל מה שצריך לדעת

למרות שכיום קל יותר מאי פעם להתחיל לייצא תוצרת מקומית לחו"ל במגוון רחב של קטגוריות וענפים – החל ממזון ועד למוצרי קוסמטיקה, תהליך הייצוא כשלעצמו עדיין כרוך בלא מעט בירוקרטיה ובדיקות מקדימות אותן יש לבצע. 

בשלב הראשון יש לוודא האם המוצר אותו אתם מעוניינים לייצא עומד בתקנות של המשרדים השונים בארץ. לדוגמה, אם מדובר במזון כשר אותו מעוניינים לייצא למרכזי הקהילות היהודיות מחו"ל, סביר להניח כי תזדקקו לתעודת כשרות, אך גם לבדיקה מקדימה של משרד החקלאות ואולי אף משרד הבריאות.

בדיקה זהה יש לבצע גם במדינת היעד. אם יש קושי באיתור המשרד הרלוונטי וקבלת מידע באנגלית, ניתן לפנות אל הקונסוליה של אותה המדינה ולעיתים גם לשאול את חברת השילוח, בהנחה כי מדובר בחברה בינלאומית המייבאת מוצרים דומים מארצות אחרות.

ניהול משא ומתן

ניהול משא ומתן בדרך כלל יהיה מוכתב על פי תנאי המסחר הבינלאומי (International Commercial Terms ,או בקיצור IncoTerms). תנאים אלו מגדירים בין היתר את תחום האחריות מבחינת השינוע, הביטוח על הסחורות, והוצאות נלוות אם ישנן.

מעבר לכך, רצוי גם לבקש הוכחות אשר יוכלו להעיד על הניסיון של הקונה בענף המסחר הרלוונטי במדינת היעד על מנת שיהיה ניתן להבין עם מי יש לנו עסק. כמו כן, יש להגדיר מראש האם הוא ישמש כסוכן מכירות המקבל עמלות עבור המכירה בלבד, או שהוא למעשה קונה את המוצרים ומחזיק בהם ברשותו. 

ישנן גם מספר שאלות משפטיות שיש לתת עליהן את הדעת כגון סעיפי בלעדיות או שמירה על קניין רוחני. חשוב לזכור שלנו כיצואנים אין שליטה על הפעולות של המפיץ במדינת היעד, ולכן אנחנו עלולים להתעורר יום אחד ולגלות כי הוא ממתג את המוצרים בצורה הרומזת על כך כי הוא משמש בתור היצרן בפועל, או שהוא מחליט להפיץ את המוצרים מחוץ לטריטוריה שאליה התכוונו. 

לכן, אסור להשאיר בחוזה שום סעיף שניתן לפרש אותו בכמה צורות, ובכלל זאת סעיפים הקשורים לאופי הפרסום והמיתוג של המוצר. במידת האפשר, רצוי לרשום פטנטים וסימנים מסחריים של המוצר המיוצא גם במדינת היעד.

בחירת חברת המשלוח המשתלמת ביותר

לבחירה בחברת המשלוח ישנה חשיבות מכרעת לא רק מבחינת עלויות, אלא גם מבחינה כל הבירוקרטיה הנלוות לתהליך המשלוח.

לדוגמה, לעיתים עדיף לבחור בחברה שאיננה בהכרח הזולה ביותר, אך מציעה שירותי ערך מוסף כגון טיפול מול הרשויות במדינת היעד (שעשוי לכלול לא מעט טפסים) או אפשרות לביצוע מעקב אחר המשלוח בכל נקודת זמן שהיא.

לאחרונה התגברה מאוד התחרות בארץ וחברות משלוח בינלאומיות רבות מתחרות על ליבו של היצואן הישראלי.

פורסם בקטגוריה הקמת עסק. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.