כיצד להתחיל לייבא מוצר מחו"ל?

כיצד להתחיל לייבא מוצר?

כל מי שאי פעם זיהה שוק פוטנציאלי למוצר לוהט מחו"ל שאף אחד עוד לא שמע עליו, בוודאי תהה בינו לבין עצמו עד כמה באמת קל לייבא מוצר מחו"ל, מהן העלויות הכספיות הכרוכות בכך ועד כמה מסובכת הבירוקרטיה מול הרשויות השונות כגון מכון התקנים ומשרד התקשורת.

מה מותר ומה אסור לייבא?

קודם כל, חשוב להבין שלא כל מוצר ניתן לייבא לישראל וישנם מוצרים אשר דורשים אישור מיוחד. לדוגמה, ישנם מוצרי חשמל רבים שלא ניתן לייבא לארץ מכיוון שהדירוג האנרגטי שלהם אינו מספיק גבוה (במילים אחרות, הם בזבזנים בחשמל). מוצרים אחרים, כגון מוצרי תקשורת, דורשים אישור מיוחד של משרד התקשורת ולכן תהליך הייבוא שלהם יהיה ארוך ומורכב יותר.

דבר נוסף שחשוב לזכור הוא שבניגוד למה שמקובל אולי לחשוב, ייבוא מקביל אינו אסור, ובדרך כלל יהיה ניתן לייבא מוצרים מסוימים באמצעות ספקי משנה של היצרן המקורי או ממחסני עודפים שלו במדינות שהיבואן הרשמי בארץ אינו מייבא מהן.

למעשה, בתי המשפט בישראל דוחים את מרבית התביעות של היבואנים הגדולים מול היבואנים והיזמים הקטנים יותר, וזאת במטרה לעודד את התחרות בענפים בהם שולטים רק מספר קטן של יבואנים.

המו"מ על הסכם הייבוא

אנחנו כישראלים אולי רגילים למנטאליות של "יהיה בסדר", אבל כאשר אנחנו רוצים להתחיל לייבא מוצר בצורה מקצועית ולאחר שבדקנו שלא מדובר בזיוף או חיקוי זול, בדרך כלל יגיע השלב של כניסה למשא ומתן מול היצרן או הספק.

ברוב המכריע של המקרים, אלו ידרשו הוכחות לכך שיש ביקוש למוצר בארץ, כולל סקירה של גודל השוק, ניתוח קהל היעד אליו הוא פונה, בדיקה של רמות המחירים של מוצרים דומים (לדוגמה – האם מדובר בקטגורית פרימיום?) וכו'.

בנוסף לכדאיות הייבוא, עלינו להוכיח כי יש לנו ניסיון בסיסי בתחום המכירות או ההפצה. כמובן שאם מדובר בעסק הראשון שלנו ואולי אפילו עוד לא נרשמנו כעוסק מורשה במשרדי המע"מ או מס הכנסה, הרי שאנחנו נמצאים בנקודת פתיחה שאינה טובה במיוחד. מסיבה זו, רצוי להגיע לשיתוף פעולה עסקי עם חברה מבוססת בארץ או יזם נוסף שיוכלו להראות לנו קבלות לניסיון המעשי שלהם, ורק לאחר מכן להתחיל את תהליך המשא ומתן, כאשר אנחנו כבר עומדים על קרקע יציבה יותר.

אספקטים נוספים שיכולים לעלות במהלך המשא ומתן הם תחומי האחריות של היבואן ושל היצרן: החל מאספקת חלפים ועד לשאלה האם היבואן משמש כערוץ הפצה בלבד או רוכש את המוצרים בפועל, עניין הבלעדיות, לוח זמני התשלומים, קניין רוחני, העמדת בטוחות וכו'.

ככלל, ככל שאתם כיבואנים לוקחים על עצמכם יותר סיכונים, כך פוטנציאל הרווח שלכם גדול יותר.

בירוקרטיה אל מול הרשויות בארץ

מעבר לכך שעליכם לפעול כעוסקים רשומים כחוק, המשלמים מיסים למס הכנסה ומע"מ, גם על המוצרים עצמם ישנם מיסים נוספים אותם כנראה תאלצו לגלם ברמה כזו או אחרת במחיר הסופי בו תמכרו את המוצר.

כמו כן, מוצרים מסוימים, כגון מוצרי חשמל, דורשים בדיקה של מכון התקנים וכל המוצרים באשר הם דורשים סימון מתאים עם פרטי המוצר המלאים על גבי תווית או מדבקה. בקטגוריות מסוימות כגון מאכלים, יש לסמן פרטים ספציפיים כדוגמת הערך הקלורי של המוצר.

פורסם בקטגוריה הקמת עסק. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.